Fintech-företaget Plexian har nyligen lanserat en ny handelsplats som syftar till att erbjuda kunder en bekväm möjlighet att köpa produkter från flera olika företag under en enda leverantör. Handelsplatsens uppsäljningsfunktion, som sker under utcheckningssteget, gör det möjligt för företag att erbjuda mer personliga och relevanta erbjudanden till sina kunder, inklusive bättre deals.
Eftersom konkurrensen i e-handelsbranschen blir allt tuffare, har uppsäljning blivit allt viktigare. I takt med att kundernas beteende förändras ställs företagen inför större förväntningar och krav för att kunna behålla sin konkurrenskraft. För att möta dessa behov från både kunder och företag har Plexian lanserat en handelsplats som erbjuder kunder produkter från olika leverantörer baserat på AI, tidigare transaktioner och köpmönster. Genom att erbjuda produkter från flera olika leverantörer kan kunderna göra alla sina inköp på ett och samma ställe, oavsett om det handlar om en campingkök, en vattenkokare eller en viss typ av schampo.
Att möta kundernas behov blir allt viktigare
– Uppförsäljning är fördelaktigt för såväl e-handeln, som ser ett ökat genomsnittligt ordervärde, samtidigt som det ger kunden en bra köpupplevelse – en winwin-situation, helt enkelt. Att möta kundernas behov blir allt viktigare, vilket är anledningen till att vi tagit fram den här lösningen. Tanken är att företag ska kunna komplettera varandra och samverka genom att sätta kunden i fokus, säger Johan Möllerström, VD på Plexian.
De produkter som erbjuds under utcheckningssteget kompletterar kundens köp och det finns ofta en marginal för företaget att erbjuda ett extra bra deal eftersom uppsäljningen sker efter transaktionen har genomförts.
Fungerar som en mötesplats
Erbjudandena skapas i Plexians verktyg Edge Publish, som fungerar som en mötesplats. Utifrån köpen som görs i kombination med kundens profil genererar Plexians AI-motor relevanta och personliga erbjudanden som är specifikt utformade för den enskilda kunden.
Plexians nya handelsplats förväntas gynna både kunder och företag. Kunderna kan njuta av en sömlös shoppingupplevelse med skräddarsydda rekommendationer, och företagen kan öka sin försäljning genom uppsäljning och få en konkurrensfördel. Med e-handelsbranschen som utvecklas i en snabb takt kan Plexians innovativa tillvägagångssätt för uppsäljning sätta scenen för framtiden inom online-shopping.