Det är början av 2024 och en turbulent tid för ekonomiavdelningarna: Personal slutar, allt fler studenter väljer bort ämnen inom området och framväxande teknik har stor, i många fall drastisk, påverkan på flertalet processer.
Hur väl CFO:er och ekonomiavdelningar hittar lösningar på att rekrytera och behålla talanger kommer i allt större utsträckning att avgöra deras framgång. Hur väl de förstår och använder AI är helt centralt för att lyckas med detta. Med framväxten av AI och andra teknologier måste professionella inom finansbranschen lära sig hur man använder dessa nya verktyg för att driva företagstillväxt – och de måste göra det snabbt. Samtidigt måste de ta ett steg tillbaka och se över hur de hittar, behåller och vidareutbildar talanger.
Om CFO:er lyckas lösa talangkrisen och snabbt anamma nya teknologier kommer de att kunna omvandla sin funktion och bli en nyckelrådgivare inom sitt företag. Detta kräver dock att de föreställer sig hur deras grundläggande processer skulle se ut om dessa vore högintelligenta och huvudsakligen automatiserade. Det inkluderar all transaktionshantering inom företaget, hantering av intern rapportering och de kontroller dessa har. Så fort de kan svara på frågan om hur deras talanger kan interagera med dessa system kommer de att veta vilken väg som är bäst framåt. 2024 kommer således att vara en avgörande punkt för organisationer att ompröva affärsprocesser på djupet.
Starkare och närmre samarbete mellan CIO och CFO
Näst intill samtliga företag och organisationer funderar på hur man kan integrera AI i olika affärsprocesser, men att tillämpa tekniken på enskilda uppgifter och projekt kan vara ett hinder på lång sikt. För att få en varaktig påverkan måste chefer ta ett steg tillbaka och bygga om affärsprocesser från grunden. AI kommer att vara en av de största affärsmöjligheterna under 2024. Men den nya teknologin kommer också att kräva att CFO- och CIO:er arbetar betydligt närmare varandra, något som kommer att spela stor roll när organisationer vill utnyttja AI för tillväxt. Detta beror på att dessa funktioner är avgörande för hur deras företag samlar, säkrar och använder data, vilket i sig är en nyckelingrediens för all AI.
Relationen mellan CFO- och CIO:er kommer bland annat att bestå av väldefinierade dataplaner där det är tydligt vem som kommer att vara ansvarig för vilken data; CFO:n kan exempelvis vara ansvarig för specifik data som intäkts- och finansieringsdata, medan CIO:n äger ansvaret för den operativa datan. En stor mängd affärskritisk data genereras även externt av kunder eller konkurrenter och parterna måste därför ha ett nära samarbete och fastställa en strategi för detta.
För att maximera de möjligheter som AI erbjuder – från att innovera och utveckla nya produkter till att automatisera arbetsflöden och driva produktivitet samt för att säkerställa kvaliteten, integriteten och säkerheten hos datan måste alltså de bägge funktionerna samarbeta. Det kommer att ge bägge avdelningar en ny nyckelfunktion och samtidigt skapa större varaktigt värde för företaget som helhet.
Det är också viktigt att CFO:er ser till helheten gällande AI och det värde teknologin kan skapa. Som exempel på detta kan en CFO använda sig av AI för att snabbare stämma av data och ta fram en rapport. Men för att se helheten bör de också fokusera på hur datan flödar in i rapporten.
Genom att ompröva de djupare processerna inom företaget kommer CFO:er att vara bättre förberedda på förändring när teknologin blir allt mer avancerad och affärslandskapet förändras.
Karin Hagman, VP Nordics, Workday