En ny undersökning från Amadeus visar att 81% av resebyråerna planerar att öka eller matcha sina investeringar i betalningsprocesser under de kommande tolv månaderna. Målet är att skapa en smidig och konsekvent betalningsupplevelse för resenärer över flera kanaler.
Utmaningar inom betalningsprocesser
De största utmaningarna som resebranschen står inför när det gäller betalningar inkluderar kostnader för betalning, cybersäkerhet och bedrägeri samt att hålla sig uppdaterad med nya betalningsmetoder. Dessutom är orkestrering av globala betalningsflöden och hantering av återkrav och återbetalningsprocesser också betydande hinder.
– Betalningssektorn är ett av de snabbast växande områdena inom resebranschen. Leverantörer och säljare letar efter sätt att leverera smidiga och konsekventa flerkanalsbetalningar till resenärerna, säger Johan Nordqvist, VD för Amadeus i Skandinavien.
Orkestrering och gränsöverskridande betalningar
Orkestrering av betalningar och hantering av gränsöverskridande betalningar är två av de mest diskuterade ämnena inom resebranschen idag. Ett stort flygbolag kan ha verksamhet på hundratals marknader där passagerarna vill betala med många olika metoder. Handlaren behöver förstå vilka betalningspartner som ska hantera de olika typerna av betalningar för att maximera acceptansgraden och minska betalningskostnaderna.
Teknologins roll i betalningsprocessen
Plattformar för betalningsorkestrering kan hjälpa till att automatisera komplexa betalningsbeslut och dirigera transaktioner till rätt lokal inlösare eller bedrägeripartner. En sådan plattform kan ansluta till flera betalningspartner världen över via en enda anslutning, vilket minskar integrationsbördan.
På frågan om de orkestrerar gränsöverskridande betalningar svarade 38% av respondenterna att de redan gör det idag, och ytterligare 30% planerar att börja inom en snar framtid. Endast 11% uppgav att de inte har några planer på att tillämpa betalningsorkestrering.
Framtidens betalningslösningar
Förutom orkestrering av betalningar identifierade ledande aktörer inom resebetalningar virtuella kort för B2B-betalningar, acceptans av alternativa betalningsmetoder och en konsekvent betalningsupplevelse över flera kanaler som prioriteringar för det kommande året.
– Men för en bransch som är så global och komplex som resebranschen är betalningsorkestrering den långsiktiga grunden för att göra betalningar inom resebranschen enklare och mer effektiva, fortsätter Johan Nordqvist.