Salesforce har investerat 2,5 miljarder kronor för att stödja och främja utvecklingen av ansvarsfull artificiell intelligens. Denna satsning syftar till att stödja startups som arbetar med etisk AI och möjliggöra lanseringen av tjänsten Einstein GPT. Einstein GPT är en generativ AI tjänst som ska förbättra CRM och kundrelationer.
– När man tar den här typen av teknik till marknaden är det viktigt att man gör det ansvarsfullt och inkluderande. Vi får inte tumma på det. Vi måste istället hjälpa till och vägleda hur tekniken kan och bör användas, skriver Kathy Baxter, expert på Salesforce inom etisk AI, enligt ett pressmeddelande som publicerats på Dagens Innovation.
AI–fonden kommer att investera i fyra bolag som sysslar med AI–teknik: Anthropic, som specialiserar sig på att utveckla AI–system och språkmodeller för ansvarsfull användning; Cohere, en kanadensisk startup som är inriktad på att göra sina AI–baserade språkmodeller tillgängliga för företag inom olika branscher; Heart AI, som använder AI–teknik för att förstå användarnas sociala nätverk; samt You.com, som kombinerar en traditionell sökmotor med ChatGPT–liknande teknik, vilket gör det möjligt för användare att få ett sammanfattat svar med tydliga källhänvisningar.