Svenska småföretag sticker ut i Europa – färre än i andra länder ser digitalisering som en väg till nya kunder och ökade intäkter. Samtidigt ser majoriteten den som viktig för framtida lönsamhet, visar en ny undersökning från STRATO.
Lägst siffror i Europa
När småföretagare i sju europeiska länder jämförs, visar svenska företagare ett svalare intresse för digitaliseringens roll i affärstillväxt. Endast 69 procent anser att digitalisering är viktig för att vinna nya kunder – att jämföra med exempelvis Spanien där siffran är 85 procent. För möjligheten att öka intäkterna är svenska siffran ännu lägre, 66 procent.
Däremot är svenska företagare mer positiva när det gäller digitaliseringens betydelse på längre sikt – hela 85 procent menar att det är viktigt för deras framtida lönsamhet.
– En möjlig förklaring till detta är att många svenska företag redan är högt digitaliserade, medan företag i andra länder fortfarande håller på att komma ikapp och därför ser digitala kanaler som en mer avgörande del av sin affärsstrategi. För att förbli konkurrenskraftiga bör svenska företag dock se digitalisering mer som en fördelaktig tillväxtmotor än bara en nödvändig åtgärd, säger Aisha Petter, vd på STRATO.
Sociala medier i topp – följt av IT-säkerhet
När svenska småföretagare digitaliserar sina verksamheter är sociala medier det högst prioriterade området. 36 procent uppger att det är där de investerar mest digitalt under 2025. Därefter följer IT-säkerhet (29 procent) och professionella mejladresser kopplade till företagsnamnet (23 procent).
Undersökningen visar därmed att företagare i Sverige ser digitalisering mer som ett sätt att upprätthålla närvaro och säkerhet, snarare än ett direkt verktyg för tillväxt och expansion.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av YouGov på uppdrag av STRATOs moderbolag IONOS. Totalt deltog 216 småföretagare i Sverige mellan den 6 och 16 januari 2025. Övriga länder i studien var Tyskland, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Polen och Nederländerna.
Om STRATO
STRATO är ett av Europas största webbhotell och erbjuder tjänster inom domäner, e-post, webbplatser, marknadsföring, servrar och molnlagring. Företaget grundades i Berlin 1997 och har idag över 4 miljoner registrerade domäner och 1,6 miljoner kunder. STRATO AG är en del av börsnoterade IONOS Group SE.