Trots att streamingkonsumtionen ökar i Sverige visar en ny studie att många svenskar överväger att dra ner på sina streamingabonnemang. Priskänsligheten har blivit mer framträdande, och den totala budgeten för streamingtjänster har minskat.
Priskänslighet i fokus
Enligt en global undersökning utförd av konsultföretaget Simon-Kucher överväger 33 procent av svenska streaminganvändare att säga upp minst ett av sina abonnemang. De främsta anledningarna till detta beslut inkluderar en önskan att spara pengar, känslan av att inte få valuta för pengarna och att ha för många abonnemang.
– ”Sverige har, jämfört med andra marknader, en av största minskningen av den totala budgeten för streamingabonnemang, en nedgång på 25 procent jämfört med föregående år”, säger Andreas Jonason, Sverige-vd på Simon-Kuchers Stockholmskontor.
Konkurrensen hårdnar
Med en genomsnittlig svensk streaminganvändare som har två abonnemang, framhäver 48 procent av de tillfrågade att de skulle avsluta ett befintligt abonnemang innan de skaffar ett nytt.
– ”Konkurrensen mellan olika streamingleverantörer ökar under lågkonjunkturen och hindren för att locka nya streamingkunder blir allt högre”, förklarar Andreas Jonason.
Vad lockar konsumenterna?
När det kommer till att vinna nya kunder i Sverige är priset den mest avgörande faktorn, följt av ett brett innehållsutbud.
– ”Prissättning blir allt viktigare, särskilt på en marknad präglad av hög inflation. Alla streamingföretag bör prioritera hur de jobbar med prissättning, promotions och lojalitetsprogram mot olika kundsegment”, menar Andreas Jonason.
Streamingens framtid i Sverige
Trots den ökade priskänsligheten finns det fortfarande ljusglimtar för streamingleverantörerna. En tredjedel av konsumenterna rapporterade att deras streamingkonsumtion hade ökat jämfört med föregående år.
– ”Trenden indikerar att streaming blir en allt mer betydande del av vardagen”, hävdar Andreas Jonason.