Trots en ökad vilja att köpa bilar i Sverige visar en ny rapport från EY att intresset för elbilar minskar. Denna trendbrott är första gången på flera år som svenskar uttrycker en tvekan inför att investera i eldrivna fordon, huvudsakligen på grund av oro för underhålls- och servicekostnader. Samtidigt växer oron för miljön, vilket nu är den främsta drivkraften för svenskarna att överväga elbilar.
Minskad efterfrågan på renodlade elbilar
Skifte i konsumentbeteende
Enligt EY Mobility Consumer Index planerar 37 procent av svenskarna att köpa en bil inom de närmaste två åren, en ökning med 10 procent jämfört med förra året. Trots denna ökning i bilköpsintresse, har andelen svenskar som föredrar eldrivna bilar minskat med 5 procent jämfört med föregående år. Denna minskning i intresse sker samtidigt som efterfrågan på global nivå fortsätter att stiga.
Laddhybrider vinner mark
Laddhybrider har blivit alltmer populära i Sverige, där 23 procent nu överväger denna biltyp, en ökning med 9 procent från förra året. Denna trend visar på en ökad efterfrågan på flexibla lösningar som kombinerar både elektrisk och traditionell drivning, vilket möjliggör längre resor och lägre omedelbar kostnad jämfört med helt eldrivna bilar.
Ökade bekymmer kring kostnader och underhåll
Nya utmaningar för elbilsägare
För första gången anger en stor andel svenskar, 54 procent, att de är avskräckta från att köpa elbilar på grund av förväntade höga kostnader för service och reparationer. Denna oro är signifikant högre än rädslan för otillräckliga laddningsmöjligheter eller kostnader för batteribyte, vilket 46 respektive 43 procent av svenskarna ser som hinder.
– Vi ser ett skifte i konsumenters tankar inför att köpa eller byta elbil. För första gången har oro för kostnader för service, underhåll och ett potentiellt behov av batteribyte seglat upp på agendan, förklarar Martin Cardell från EY.
Miljöfokus driver fortfarande fram elbilsmarknaden
Svenskarnas miljömedvetenhet ökar
Trots dessa utmaningar är det miljöfaktorn som fortsätter vara den starkaste drivkraften för elbilsköp i Sverige. Enligt rapporten anger 45 procent av de tillfrågade att deras oro för miljön är den främsta anledningen till att de överväger en elbil, en markant ökning från tidigare år.
Framtiden för elbilar i Sverige
Behovet av tydlig information och stöd
För att elbilsmarknaden ska kunna fortsätta växa i Sverige krävs det att potentiella köpare känner sig trygga med deras val. Detta inkluderar tydlig information om livslängd och garantier för batterier samt en förbättrad infrastruktur för laddning. Denna utveckling kommer att vara avgörande för att återuppliva intresset och stödja en hållbar övergång till eldrivna fordon.