Sveriges Radio har uppdaterat sin app för att förbättra lyssnarupplevelsen och stärka relationen med publiken. Den nya designen och navigationen i Sveriges Radio Play syftar till att göra det enklare för lyssnarna att upptäcka mer av utbudet och stanna kvar längre i appen.
Förbättringar för ökad upptäckt
För att bli en ännu tydligare avsändare och stärka relationen till publiken har Sveriges Radio genomfört en rad förändringar i appen Sveriges Radio Play. Vissa poddar och poddversioner av program kommer framöver endast att finnas på Sveriges Radios egna plattformar.
– Vi vill att appen ska vara designad så att lyssnarna vill stanna kvar, återkomma oftare och upptäcka mer, säger Andreas Aspegren, produktchef på Sveriges Radio.
Ny navigation och anpassade vyer
Den nya designen har resulterat i en förändrad startsida, som nu är en nyhetsvy. I toppnavigeringen finns ingångar till nyheter, poddar och kanaler, medan bottennavigeringen innehåller Sök och Mina sidor. Användarna kan själva välja sin startvy baserat på sina preferenser: nyheter, poddar eller kanaler.
– Vi har byggt den nya navigationen med utgångspunkt i tre olika användarbehov: uppdatering, upplevelse och gemenskap. Detta speglar våra tre huvudkategorier: nyheter, poddar och kanaler, förklarar Aspegren.
Unik logik för medieappar
Mediebolagens appar skiljer sig från andra digitala tjänster genom att användarna ska vilja stanna kvar så länge som möjligt och upptäcka mer än vad de initialt tänkt sig.
– I digital produktutveckling är det vanligt att fokusera på att lösa ett enda tydligt användarbehov. Men för mediebolagens appar handlar det istället om att skapa en plattform där användarna kan tillbringa mer tid och utforska innehållet, säger Aspegren.
Kommande funktioner och justeringar
Appen kommer att fortsätta utvecklas med fler ingångar i toppnavigeringen. I sommar tillkommer en sportsektion och till hösten en valbar ingång till lokala P4-kanaler. Sveriges Radio genomför löpande tester och justeringar för att säkerställa att navigationen bidrar till målen.
– All produktutveckling bygger på att göra ändringar steg för steg, mäta och förstå vad som fungerar och vad som behöver skruvas på. I september kommer vi att göra en större kvalitativ och kvantitativ undersökning för att se hur förändringarna har bidragit till våra mål, avslutar Aspegren.