En ny undersökning från JD Power visar att kundnöjdheten bland bilägare minskar, och en av de största orsakerna är de alltmer komplicerade infotainmentsystemen i nya bilar. Dessa system, som ofta är inbyggda i stora pekskärmar, erbjuder en mängd olika funktioner, men enligt undersökningen är det inte alltid vad bilköpare vill ha.
Nedgång i kundnöjdhet
Undersökningen, känd som Automotive Performance, Execution and Layout (APEAL), visar för första gången i sin 28-åriga historia en nedgång i kundnöjdheten två år i rad bland amerikanska bilägare. Det är infotainmentsystemen som folk har tröttnat på. Bara 56 procent använder det för att spela musik eller radio, och de föredrar att använda sin mobil. Mindre än hälften använder den inbyggda navigeringen, röstigenkänningen eller för att ringa telefonsamtal.
Infotainmentsystem och kundpreferenser
Det verkar inte i första hand handla om att man föredrar sin mobil, utan snarare att man ogillar biltillverkarnas egna gränssnitt. I bilar som har Android Automotive (AAOS) får infotainmentsystemet mycket högre poäng. Men bara om det även har Google Automotive Services (GAS), vilket innebär alla appar och tjänster från Google. Utan GAS får systemet lägst poäng.
Flera av de stora tillverkarna som Ford, GM och Volvo har sagt att de kommer använda GAS för nuvarande och kommande fordon. Under tiden faller Tesla i kundnöjdhet i alla kategorier sedan förra året.
Framtiden för infotainmentsystem
Denna undersökning visar att bilindustrin kanske behöver omvärdera sin inställning till teknik och infotainmentsystem. Medan vissa kunder uppskattar de nya tekniska funktionerna, finns det en växande grupp som tycker att de är för komplicerade och onödiga. Detta kan leda till att tillverkarna behöver hitta en balans mellan att erbjuda avancerade tekniska funktioner och att behålla användarvänligheten och enkelheten i sina bilar.