En ny visualisering av skolor baserad på socioekonomiskt index avslöjar att det är skolorna utanför större tätorter som står inför de största utmaningarna. Stiftelsen Berättarministeriet presenterar denna unika skolkarta som ett verktyg för att rikta resurser där de behövs mest.
En ny bild av skolornas utmaningar
Stiftelsen Berättarministeriet har tagit fram en innovativ skolkarta som visualiserar skolor utifrån socioekonomiskt index. Denna karta avslöjar att skolor utanför större tätorter ofta har större utmaningar än de i mer tätbebyggda områden. Kartan är tänkt att vara ett verktyg för beslutsfattare inom skola och utbildning, och är lösenordsskyddad fram till den 4:e oktober.
Skolkartan som verktyg
– Skolkartan fungerar som en pedagogisk illustration och en påminnelse, den sätter fingret på något vi ofta pratat om; hur ojämnt fördelade skolans utmaningar är mellan stad och land. Vi tror att det kan bli ett viktigt verktyg i den offentliga diskussionen, men också för konkret beslutsfattande av både stat, kommun och skolans huvudmän, förklarar Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare för Berättarministeriet.
Behovet av extra insatser
Skolkartan möjliggör filtrering av skolor utifrån socioekonomiskt index. Även om det finns skolor som presterar väl trots hög indexplacering, är det oftast skolor inom denna kategori som extra insatser behövs. – Vi välkomnar regeringens stora satsningar på skolan men det kommer behövas mer för att vända utvecklingen särskilt i att göra lärarrollen mer attraktiv. Ett sätt att göra det är att förbättra lärarnas fortbildningsmöjligheter, då många lärare på mindre orter fortfarande är obehöriga, säger Dilsa Demirbag-Sten.
Presentation i riksdagen
Berättarministeriet kommer att presentera kartläggningen under ett seminarium i riksdagen den 4:e oktober, ett seminarium som Liberalerna och Miljöpartiet gemensamt står värd för.
Mål med skolkartan
Målet med skolkartan är att belysa de ojämna utmaningar som skolor står inför och att fungera som ett verktyg för att rikta resurser och insatser till de skolor som behöver det mest. Det är ett steg mot att minska segregationens negativa konsekvenser på barns skolgång genom att stötta lärare och elever i skolor med högt socioekonomiskt index.