Att lyckas pricka in vad som ska hända i framtiden är lika sannolikt som att vinna på lotto. Ändå är framtidsspaningar viktiga. De inspirerar oss att tänka stort, fatta smartare beslut och utforska nya möjligheter. Och även om förutsägelserna inte alltid slår in, eftersom teknologin utvecklas snabbare än vi hinner blinka, fungerar de trots allt som en riktning som vi kan sträva mot – eller bort från.
Skulle inte AI slå igenom 2023? Eller 2024?
2023 blev året då generativ AI tog världen med storm. ”Wow!” var ett ord som ekade i varenda kontorskorridor. 2024 har handlat mer om att sätta sig ner och försöka få grepp om AI:s styrkor och svagheter. Företag har experimenterat och nu börjar AI faktiskt faktiskt skapa konkret nytta.
Är det någon som idag tror något annat än att AI kommer vara viktigt för företagen även 2025? Visst medför AI utmaningar – från etiska gråzoner till risken att tekniken missbrukas. Men sådant har vi varit med om förut, ifråga om allt från hjulet till internet.
Med det sagt: Här är mina förväntningar på vad AI kommer innebära för företagen under 2025:
1. Smart regelefterlevnad
Företag kommer att använda AI för att upprätthålla etiska riktlinjer och säkerställa regelefterlevnad. Vi kommer att få se AI-verktyg som automatiskt identifierar och motverkar bias, spårar AI-användningen på olika avdelningar och till och med genererar rapporter för tillsynsmyndigheter. AI som granskar AI (och mycket annat), alltså.
2. Bättre samarbete med AI
AI kommer revolutionera samarbetsverktygen, (vilket börjat hända redan under 2024, om man ska vara alldeles ärlig). Virtuella möten, projektledning och dokumenthantering blir enklare med AI som sammanfattar möten, prioriterar uppgifter och koordinerar team. Dessa verktyg kommer att automatiskt skapa mötesagendor, sammanfatta viktiga beslut och ge oss en lista på vad som behöver göras.
3. Personanpassning på en helt ny nivå
Just när du trodde att e-handeln inte kunde bli mer precis i att gissa vilken husdjurspryl eller jultröja du vill ha, så kommer generativ AI och förvandlar kundupplevelsen. Genom att analysera stora mängder data i realtid kan AI leverera rekommendationer och innehåll som kommer leda till en ännu mer precis anpassning till kunden. Resultatet blir bland annat en starkare kundlojalitet.
4. Dina nya AI-kollegor tar över
”AI-agenter” kallas ett nytt typ av system som kan agera helt självständigt. Det är alltså en form av AI som inte bara ger förslag utan själv tar beslut och samarbetar med människor i realtid. Snart jobbar vi sida vid sida med AI som både tänker – och agerar.
5. Smarta sökningar med hjälp av AI som förstår dig
Till skillnad från traditionella sökningar kan adaptiva AI-drivna sökningar förstå användarens avsikt, tolka tvetydiga frågor och leverera mer personliga resultat — med hänsyn till användarens roll i företaget, preferenser och beteende. Lägg dessutom till RAG-baserad generativ AI-sökning, som kontinuerligt lär sig från interaktioner med användare. Resultatet är smartare, bättre och mer precisa svar, som dessutom blir bättre över tid.
Vad händer efter 2025?
Utan tvekan kommer nya AI-modeller och nya sätt att använda AI på – och detta kommer förändra många verksamheter. Vi står helt enkelt på tröskeln till en ny tid, en tidsålder där människor och AI samarbetar. Inte ens de som själva är med och utvecklar framtidens AI-teknik vet hur det slutar.
Det handlar om en chans att forma en framtid där AI förstärker vår mänskliga potential, och resultatet är något vi knappt kan föreställa oss. Spännande? Absolut. Skrämmande? Lite. Men mest av allt: fullt av möjligheter!
Philip Miller, AI-strateg, Progress