I sommar kommer stockholmarna att välkomna världens första självkörande elfärja för kommersiellt bruk, lanserad av Zeam, en ny avknoppning från det norska rederiet Torghatten. Samarbetet mellan Zeam och Mastercard syftar till att främja hållbart resande och underlätta förbindelser mellan Södermalm och Kungsholmen.
Att arbeta mot en mer hållbar framtid
Stockholmare gör omkring två miljoner resor per dag, vilket ger upphov till nästan hälften av stadens växthusgasutsläpp. Genom att stödja detta nyskapande projekt tar Mastercard ett kliv framåt i sin strävan att främja mer hållbart resande och uppmuntra till mer klimatvänliga val.
Jessica Ståhlbom, marknadschef för Mastercard i Norden och Baltikum, uttrycker sin entusiasm över projektet: ”Det känns otroligt bra att vara med och bidra till ett hållbart resande genom samarbetet med Zeam och den självkörande elfärjan. Det är ett innovativt projekt som rimmar väl med Mastercards ambition om att verka för ett mer hållbart resande och samhälle.”
Betallösning med fokus på smidighet
Mastercard har, i samarbete med den svenska betaltjänstleverantören Vayapay, utvecklat en betallösning för att underlätta snabba och smidiga betalningar på färjan. Passagerare kommer att kunna betala för sin resa enkelt genom att ”blippa” sitt kort på Vayapays betalningsplattform.
”Kärlekslinjen” – en ny mötesplats för Stockholmarna
Med avgångar var 15:e minut, 15 timmar om dagen, erbjuder elfärjan inte bara ett praktiskt transportalternativ, utan också en plats för social interaktion. Färjelinjen kommer att marknadsföras under kampanjen ”Kärlekslinjen”, vilket ger stockholmarna en ny plats att mötas och skapa relationer på.
Reidun Svarva, Affärsutvecklingschef på Zeam, Torghatten, förklarar: ”Syftet med färjelinjen, som är den första i sitt slag inte bara i Stockholm utan i världen, är att knyta ihop Stockholm och hjälpa människor att transportera sig snabbt, bekvämt och klimatsmart. Genom kampanjen tillsammans med Mastercard lägger vi på ett extra lager, med förhoppning om att inspirera stockholmarna till att våga träffas i en ny miljö.”
En framtid med fler träd
Under juli kan passagerare även donera pengar till Mastercards globala initiativ Priceless Planet Coalition, med målsättningen att plantera 100 miljoner nya träd till år 2025. Kampanjen inleds med ett lanseringsevent den 15 juni på Norrmälarstrand, kajplats 464, där en panel bestående av kända relationsprofiler kommer att delta.