Volkswagen introducerar en helt eldriven version av sin välkända modell Transporter, utrustad med teknik från Ford. Detta markerar ett nytt steg i det tysk-amerikanska samarbetet och ett viktigt avstamp för framtida transportlösningar.
Tekniskt samarbete över gränserna
Volkswagen och Ford har tidigare samarbetat kring personbilar, där Ford använt sig av Volkswagens MEB-plattform för att utveckla modeller som Explorer och en modern version av Capri. Nu tar samarbetet en ny vändning då Volkswagen för första gången implementerar Fords teknik i sin kommersiella fordonsserie.
– Den nya generationen av Volkswagen Transporter kommer att erbjudas med eldrift, vilket är möjligt tack vare tekniken från Ford E-Transit Custom, förklarar företagsrepresentanter.
Fordonsdata och kapacitet
Den eldrivna versionen av Volkswagen Transporter, som kommer att mäta 5,05 meter på längden med en hjulbas på 3,10 meter, planeras också i en förlängd version. Den större varianten kommer att vara 5,45 meter lång med en hjulbas på 3,50 meter. Bilen kommer att kunna lasta upp till 9 kubikmeter och dra släp på upp till 2,8 ton.
Batteriet i den eldrivna Transporter kommer att vara på 64 kWh, och bilen kommer att erbjudas med elmotorer på 100 kW, 160 kW eller 210 kW. Räckvidden för dessa modeller har ännu inte specificerats, men jämförbara modeller från Ford har rapporterats ha en räckvidd på upp till 37 mil.
Framtida planer och miljöanpassning
Volkswagen planerar även att lansera en mindre version av den eldrivna Transporter som är anpassad för stadskörning. Denna variant kommer att ha ett mindre batteri och motor med lägre effekt, vilket gör den idealisk för stadsmiljö där frekventa stopp och korta sträckor är vanliga.
Denna strategiska utveckling speglar en stark inriktning mot hållbarhet och innovativa lösningar inom fordonsindustrin, där både Volkswagen och Ford visar att de är redo att möta framtidens utmaningar.