En ny undersökning visar att hälften av de tillfrågade svenskarna känner till det digitala låset Yale Doorman, vilket gör det till det mest igenkända varumärket inom digital låsning i Sverige.
Ökad kännedom om digitala lås
– Det är fantastiskt att se hur väl Yale Doorman har etablerat sig på den svenska marknaden, säger en representant från ASSA ABLOY. Den senaste undersökningen från EssenceMediaCom bekräftar att 50 procent av svenskarna känner till Yale Doorman, vilket är en ökning från föregående år och markant högre än kännedomen om närmaste konkurrenter.
Yale Doorman introducerades först på den svenska marknaden 2011 och har sedan dess vuxit stadigt i popularitet, inte bara i Sverige utan även i andra nordiska länder. Vid början av 2024 hade försäljningen av Yale smarta lås passerat milstolpen en miljon sålda enheter i Norden.
Framgången bakom Yale Doorman
Ledande inom teknik och tillit
Yale Doorman har inte bara lyckats säkra en plats i många svenska hem genom sin teknik utan också byggt ett starkt förtroende bland konsumenterna. Detta tillit har bidragit till att låset blivit en favorit bland digitala säkerhetslösningar.
Konkurrensen ligger långt efter Yale Doorman, med den närmaste konkurrenten som endast når en kännedom på 9 procent. Yale Linus, ett annat smart lås från samma företag, har också fått en kännedom på 5 procent bland de tillfrågade.
Om undersökningen
Undersökningen genomförs av EssenceMediaCom på uppdrag av ASSA ABLOY och baseras på onlineintervjuer med en riksrepresentativ panel av svenska medborgare i åldersgruppen 20-55 år. Totalt genomfördes 1 200 intervjuer under tredje kvartalet 2024, vilket bidragit till en omfattande bild av svenskarnas uppfattning om digitala lås.